Från den 1 mars 2022 införs krav på att föräldrar ska ha deltagit i informationssamtal innan en tvist i domstol angående vårdnad, boende och umgänge inleds.
I informationssamtalet får föräldrar information om vad en domstolsprocess innebär och information om annat stöd som kan vara till hjälp i samarbetet mellan föräldrar som inte lever tillsammans.
Det är den kommun där barnet är folkbokfört som ansvarar för samtalen. Är barnet folkbokfört i Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Vetlanda eller Tranås kommun är det Höglandets Familjerätt som ansvarar för att genomföra samtalen.
Adress Höglandets familjerätt:
Besöksadress: Familjecentralen Eksjö, Prästängsvägen 4, 2:a våningen
Postadress: Höglandets Familjerätt, 575 80 Eksjö
E-post: hoglandetsfamiljeratt@hoglandet.se
Växel: 0381-67 95 00
Telefontid: måndag, onsdag - fredag 8.30 – 9.30.
Verksamhetschef
Elin Björketun
Tfn: 0381-67 95 14, e-post: elin.bjorketun@hoglandet.se