Klagomål gymnasieskolan
Om du är missnöjd över någonting i Höglandsgymnasiets skolor har du möjlighet att lämna ett klagomål.
Klagomål skola
Alla verksamheter inom skolan ska vara så bra som möjligt. Därför är det viktigt att förbundet får information om brister. I dialog med dig som vårdnadshavare eller som elev kan verksamheten förbättras.
Om det är något som du som vårdnadshavare eller som elev är missnöjd med, eller som inte motsvarar dina förväntningar, ska klagomålet i första hand framföras direkt till pedagog, klasslärare, mentor eller motsvarande. Då har verksamheten möjlighet att åtgärda eventuella brister omgående. Om verksamheten inte lyckas lösa problemet och du fortfarande är missnöjd ska du vända dig till verksamhetens rektor.
Är du fortfarande missnöjd efter att du har tagit kontakt med rektor på skolan ska du vända dig till Höglandets utbildningssamverkan med ett klagomål. Klagomålet anmäls till huvudmannen via utbildningsnämnden och utreds av skolchef.
Länk till e-tjänst: Klagomål skola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Klagomål på elevhälsan
Om det är något du är missnöjd med, eller som inte motsvarar dina förväntningar, i din eller ditt barns kontakt med elevhälsan, är det bra om elevhälsan får veta det. I första hand kontaktar du den person inom elevhälsan som du har haft kontakt med tidigare.
Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår, vänd dig till elevhälsochefen med ett klagomål.
Länk till e-tjänst: Klagomål elevhälsa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du kan också kontakta Inspektionen för vård och omsorg med klagomål på vården, men först ska du ha kontaktat den verksamhet du först haft klagomål på. De ansvariga ska haft tillfälle att svara på dina klagomål innan du kontaktar IVO. IVO utreder allvarliga händelser.
Detta är en rubrik
- Senast uppdaterad:
- 17 december 2024
- Sidan publicerad av:
- Ulrika Petersson